Uwaga! Już 16 czerwca nastąpi zmiana adresu siedziby Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Prosimy o kierowanie korespondencji na nowy adres:

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa


Strona, którą oglądasz jest statyczną, archiwalną wersją serwisu. Żadne elementy dynamiczne (np. wyszukiwarki) nie funkcjonują. (Zamknij komunikat)

FRSE DG Edukacja i Kultura

Tytuł projektu:
Aurora Polaris
Program: 
Obszar tematyczny: 
Kompetencje kluczowe: 
porozumiewanie się w języku ojczystym
porozumiewanie się w językach obcych
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
umiejętność uczenia się
kompetencje społeczne i obywatelskie
Numer projektu : 
2008-1-GB2-GRU06-001003
Okres realizacji: 
07.08.2008 - 31.07.2010
Cele projektu: 

W projekcie Aurora Polaris naszymi partnerami były instytucje, które podobnie jak my zajmują się naukami przyrodniczymi, a w szczególności promują astronomię. Chcieliśmy się dowiedzieć, jaki jest zakres ich działania, jakich używają metod i z jakimi grupami wiekowymi pracują. Szczególnie intrygujące dla nas było prowadzenie zajęć dla osób z dysfunkcją wzroku. Poza tym byliśmy tuż przed Międzynarodowym Rokiem Astronomii 2009 i udział w tym projekcie dawał szansę większego zaangażowania w jego obchody nie tylko na terenie naszego województwa czy kraju, ale również w kontekście międzynarodowym. Umożliwiał również zaangażowanie w działania słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Działania (metody) realizowane w projekcie: 

Największe emocje wzbudzał bezpośredni kontakt z osobami niewidomymi i niedowidzącymi. Wyzwaniem było zaplanowanie i przeprowadzenie z nimi zajęć oraz opracowanie odpowiadających możliwościom ich percepcji materiałów dydaktycznych. Wymagało to poznania nowych technik prezentacji wiedzy i nauczenia się, że nie zawsze to, co robi wrażenie na ludziach widzących jest podobnie odbierane przez osoby niewidzące. Musieliśmy się nauczyć innej wrażliwości i nieco innego spoglądania na otaczający nas świat i co chyba jest najtrudniejsze opisywania go w sposób zrozumiały dla osób, które nigdy go nie widziały. Sam kontakt z tymi ludźmi budzi ogromne emocje, a niesamowita chęć poznania świata i wszechświata u nich budzi ogromny respekt i podziw.

Upowszechnianie rezultatów projektu: 
Wykorzystywanie rezultatów projektu - wartość, użyteczność, trwałość rezultatów: 

Największą wartością projektu jest przemiana postawy słuchaczy naszego Koła Astronomicznego UTW. Stali się oni aktywną, zintegrowaną grupą. Nasi seniorzy przełamali swe uprzedzenia i obawy, często związane ze stanem ich zdrowia, i uwierzyli, że oni również mogą podróżować, zdobywać nową wiedzę i kolejne nowe doświadczenia. Uwierzyli, że aktywne studiowanie nie jest jedynie domeną młodych. Wyjeżdżający słuchacze sprawdzili się w nowej dla nich sytuacji. Nabrali pewności siebie w kontaktach z rówieśnikami zza granicy i przekonali się, że są takimi samymi ludźmi jak oni. Mają słabości, pasje i podobne problemy. Udało nam się namówić jedną z naszych słuchaczek, by sprawdziła się w roli prelegenta na międzynarodowych warsztatach. Koło Miłośników Astronomii rozwija się, skupiając coraz większą liczbę zaangażowanych członków, którzy aktywnie wpływają na tematykę i rodzaj zajęć, jak również samodzielnie przygotowują materiały, oczywiście związane z astronomią. Dzięki projektowi rozwinęliśmy współpracę z Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
Obecnie seniorów nie trzeba namawiać do działania, przeciwnie ich bardzo aktywna postawa, wręcz zmusza nas do realizacji kolejnych zadań razem z nimi. Wciąż podsuwają nowe pomysły.

Drugą ogromną wartością jest otwarcie naszej instytucji na osoby z dysfunkcją wzroku. Poznaliśmy specjalną wypukłą technikę druku umożliwiającą tworzenie materiałów dla osób niewidomych i niedowidzących, co pozwala dodatkowo poszerzyć naszą działalność o te grupy osób.